Wygórowane ceny Adblue – czy pomimo tego nadal będzie popularny?

Wygórowane ceny Adblue – czy pomimo tego nadal będzie popularny?

Od jakiegoś czasu, pojazdy, które trafią na rynek Unii Europejskiej powinny spełniać normę Euro 6. Zakłada ona zmniejszenie wydzielania tlenków azotu oraz cząstek stałych przez silniki. Najnowsze przepisy dotyczą zwłaszcza silników diesla. Producenci samochodów zostali zmuszeni do modyfikacji układów oczyszczania spalin. Część modeli musiała zostać wyposażona w katalizator SCR z dołączeniem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest niezwykle ważny zwłaszcza dla bezawaryjnego działania najnowocześniejszych silników diesla. Najczęściej Adblue uzupełniany jest raz na jakiś czas, ale jego niedobór w przypadku niektórych samochodów może całkowicie uniemożliwić jazdę. W sytuacji kiedy skończy się ten płyn, silnik przełączy się w tryb awaryjny i nie będzie można go uruchomić. Niestety, w chwili obecnej duże problemy z dostępnością tego roztworu, a co więcej jego cena jest bardzo wysoka.

Co to jest Adblue?

Środek Adblue przeznaczony jest do ograniczania emisji tlenków azotu szczególnie w silnikach diesla. Stosowany jest w pojazdach z silnikiem diesla wyposażonych w katalizator SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Dzięki temu silniki spełniają rygorystyczną normę Euro 6. Z czego składa się Adblue? Jest to mieszanina wody destylowanej (67,5 %) także mocznika (32,5 %). Trzeba pamiętać, że środek Adblue w pojazdach ciężarowych używany jest już od pewnego czasu, natomiast w przypadku pojazdów osobowych wykorzystuje się go od kiedy w życie weszła norma emisji spalin Euro 6. Prognozuje się, że w niedługo udział samochodów wyposażonych w zbiornik na Adblue mocno wzrośnie ze względu na zaostrzanie norm emisji. Należy pamiętać, że Adblue nie jest dodatkiem do oleju napędowego, ale roztworem, który miesza się ze spalinami. Samochody wyposażone są w osobny zbiornik na Adblue z wlewem zazwyczaj znajdującym się obok wlewu oleju napędowego (w niektórych modelach jest on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Roztwór Adblue – duży wzrost cen

Należy mieć na uwadze, że skład środka Adblue jest bez wyjątku niezmienny bez względu na producenta. Najtańsza opcja to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, dotyczy to głównie samochodów ciężarowych. Dla pojazdów osobowych polecane są płyny pakowane w kilkulitrowych butelkach. Ostatnimi czasy ze względu na drożejący gaz, ceny Adblue również znacząco wystrzeliły w górę. Dlaczego tak jest? Do produkcji tego roztworu używa się wody destylowanej, a także składnik jakim jest amoniak, który otrzymywany jest z gazu ziemnego. Cena tego płynu wzrosła aż o 100 %. Wzrost cen odczują zwłaszcza kierowcy ciężarówek jeżdżących na dalekie dystanse, ponieważ zużywa ona każdego miesiąca około 350 – 400 litrów. Można powiedzieć, że pojazd osobowy zużywa około 1,5 litra środka na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wysokim wydatkiem. Pomimo tego kierowcy pojazdów osobowych kupują zapas Adblue z obawy przed problemami z dostępnością. Warto pamiętać, że silniki diesla wspomagane tym płynem nie mogą bez niego zostać wcale włączone.

Kłopoty z kupnem srodka Adblue

Następstwem znacznych podwyżek cen gazu jest także problem z kupnem Adblue. Co więcej niektórzy europejscy producenci zmniejszyło produkcję amoniaku. Jest to naprawdę spory kłopot zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują znacznych ilości Adblue do swoich samochodów. Poza tym, że ceny dużo wzrosły, to płyn dostępny jest jedynie na niektórych stacjach paliwowych, a popyt na niego jest bardzo duży. Część pojazdów ciężarowych w Niemczech nie może jeździć przez braki. Pomimo tego główny producent Adblue w Polsce gwarantuje, że nie planuje ograniczeń produkcji, ale ceny roztworu nadal mogą znacząco rosnąć. Żeby nie pojawiły się kłopoty z dostępnością w Polsce zmniejszył on eksport tego produktu o 20 %.

Jaka jest wydajność Adblue? 

Adblue jest płynem używanym w pojazdach ciężarowych, oraz w silnikach wysokoprężnych nowej generacji. Jego najistotniejszym celem jest chronić środowisko. Ze względu na rosnące ceny i problemy z dostępnością, warto mieć świadomość jaka jest wydajność tego płynu. Na szczęście płyn ten nie trzeba dolewać równie często jak paliwa. Niewątpliwie jego zużycie zależy od typu silnika i stylu jazdy. Szacuje się, że 1 – 1,5 litra wystarczy na przejechanie 1000 km pojazdem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich pojazdach może zmieścić kilkanaście litrów płynu. Specjaliści proponują, aby wlewać 10 litrów po każdym przejechaniu 10 000 kilometrów. Jak widać nie jest to zbytnio kłopotliwy wynalazek, mimo to posiada duży wpływ na ochronę środowiska, a także oszczędności przy spalaniu oleju napędowego.

Previous PostNextNext Post